Optimalizujte své náklady

O rozhovor jsme požádali energetického poradce Jiřího Arona:

Na portálu Firmy G6 se již několik měsíců držíte ve středu zájmu návštěvníků. Navíc zájem o Váš inzerát neklesá. Čím si to vysvětlujete?

Hlavní důvod je nejspíš ten, že o inzerátu dávám vědět svým zákazníkům a také těm lidem, kterým posílám nabídky; denně totiž posílám okolo 50-70 emailů. V emailu je řádek s odkazem a na ten odkaz pak lidé často kliknou.

Všiml jsem si, ze nemáte vlastní webové stránky, jak jste doposud inzeroval svoje služby?

Zatím jsem si stránky nezaložil. V oboru je každý měsíc spousta změn a mám proto obavy z neustálého aktualizování cen a odkazů. Možná se ale do svých stránek časem pustím nebo si někoho na to najmu.

Inzerát na FG6 si čas od času aktualizujeteje, upravujete položky. To ukazuje na to, že chcete udržovat o sobě dobrý obraz, myslíte si, že na dobré prezentaci záleží?

Je pravda, že některé základní aktualizace na G6 dělám, ale snažím se o stručnost, aby to nebylo pracné udržovat. Ano, na dobré prezentaci záleží, lidé musí vědět, proč si vybrat právě tuto službu a k ní mou firmu. Mít reference ostatních.

Jak využíváte pro Vaše podnikání internet?

Bez internetu bych podnikat nemohl vůbec. Pracuji takto: nejdříve telefonát a pak přes internet emailem - podklady, nabídky, smlouvy, další komunikace. Na webu hledám informace o cenách a všech novinkách, sleduji burzu s elektřinou a plynem (potřebuji to pro větší zákazníky), na webu se nachází databáze se kterou pracuji atd.

Jaká byla cesta k Vaši současné zajímavé profesi?

Firma, pro kterou pracuji, se jmenuje Optimal Energy, je to poradenská firma a jsem u ní na živnostenský list. Začalo to v lednu 2011 “náhodou” – byl jsem delší dobu bez práce a kamarád z CB Brno Betanie mi řekl o této práci, kterou právě dělal několik měsíců na vedlejší úvazek. Zajímavé je, že jsem to nejdříve nechtěl ani zkusit, bál jsem se, že se tím neuživím. Postupně jsem se k tomu odhodlával a zkoušení, jak mi to půjde, trvalo půl roku. Můžu říci, že mi Bůh v profesi požehnal. Dobré na tom je, že vždy mě bavilo potkávat se s lidmi a také doma i v práci vymýšlet, jak něco někde vylepšit a ušetřit. Např. předtím, než loni zlevnili volání z mobilu, našel jsem si postupně a vystřídal 3 poskytovatele pevných linek. Takže teď dělám to, co mě baví a ještě se tím živím.

Teď se zeptám jako úplný začátečník, co si mám představit pod pojmem optimalizace, prosím mohl byste mi to vysvětlit na příkladu, jak to děláte Vy?

Optimalizace v mém pojetí je o tom, že:

1) se dá u většiny dodavatelů snížit celková cena za energie (u plynu o 9-13%, u elektřiny 3-5%) bez toho, že by nová smlouva o dodávkách obsahovala nějaké nepříjemné podmínky pro zákazníka (2 nebo 3 letý úvazek, sleva jen 1-3% z celk. ceny atd.). Nejčastěji sepisuji zákazníkovi smlouvy s jiným dodavatelem, těch dodavatelů bylo zatím 12 a nebráním se dalším, pokud budou poctiví. Svým zákazníkům řeším ceny každý rok, není to o tom, nasadit na dobrou cenu jen 1. rok a dál to neřešit. Většina lidí si vybere dodavatele a neporovnává cenu, co od něj má na další období s dalšími cenami v tom období. Myslím, že tím dělám dobrý následný servis.

2) dále kontroluji a řeším změny sazby elektřiny – u domácností nejde při špatně nastavené sazbě většinou o ztráty ne větší než několik set Kč, ale u větších organizací je to už hodně. Například loni jsem optimalizoval sazby elektřiny jedné neziskovce na Severní Moravě a šetří se tam okolo 110 tisíc Kč ročně.

Myslíte, že je váš obor perspektivní?

Ano, velice perspektivní. Pro neprofesionály je těžké si každý rok udržovat přehled o cenách plynu a elektřiny. Všechny dobré ceny jsou časově limitované a často není kapacita na to, procházet ceny a smlouvy každý rok znovu a řešit to. Například od r. 2013 mám možnost opakovaně vyjednávat většině stálých zákazníků ceny plynu, i domácnostem, což konkurence zatím nedělá a to mi přijde velice perspektivní (dělám si na to teď reklamu, že ano ) … :-)

Jak se díváte na konkurenci?

Někdy si říkám, že kdyby nebylo konkurence, tak zkostnatím a upadnu do sebeklamu, že dělám všechno nejlépe. A je pravda, že žárlím na úspěchy konkurence.

Myslíte si, ze dodržování etických principu v podnikani muže přinést konkurenční výhodu?

Určitě je to výhoda. Skoro všechny zákazníky co mám, jsem získal přes doporučení někoho, kdo mě zná. Kdybych jednal neeticky, vymstilo by se mi to.

Jaké jsou podle Vás nejdůležitější hodnoty v tom, co děláte?

Dělat to poctivě, i když je to dřina. Snažím se komunikovat pravidelně se všemi zákazníky o cenách, beru všechny telefony a odpovídám na všechny emaily, řeším všechny reklamace, zálohy, nedoplatky, chyby ve fakturách atd. Chci také, aby se líbilo Bohu, jak to dělám.

Jak hodnotíte projekt portálu Firmy G6?

Moc se mi líbí ten nápad i provedení, i když návštěvnost od lidí zvenčí Církve bratrské asi není moc vysoká. Dobré je o sobě navzájem vědět, že každý z těch, co podniká, patří do konkrétního společenství v konkrétním místě, nikdo na G6 není anonymní. Sám bych se v době, kdy jsem tu začal inzerovat, do svých webových stránek nepustil a pomáhá mi, že lidem mohu poslat odkaz, kde se dozví o mně dost informací, které hledají.

Děkujeme za rozhovor.

Štěpán Žežula – před asi 10 roky

zpět do seznamu článků